NEA civil szemmel

A Nemzeti Együttműködési Alap testületeinek, elsősorban Tanácsának üléseiről szóló beszámolók, általános civil dilemmák, események, miegymás

Számláló

Friss topikok

  • kreszács istván: Köszönjük. Köszönöm. Hiányozni fog egy hiteles mérce. (2016.03.08. 15:43) Vigyázzatok a strázsán
  • kreszács istván: Minden sor helytálló, tárgyszerű. S az anomáliákat, csak bővíteni lehetne, sajnos. /CIC-ek szerepe... (2016.02.19. 21:50) NEA választás - kérjük oszd meg
  • szép új világ...: @teroli: igen, akkor nem ad modot a rendszer. HA modositjak regionalisra, akkor meg fog nyilni a ... (2016.02.16. 11:49) Ezt is megéltük
  • kreszács istván: Most csak annyit, ha nem kattintok ide, nem tudok róla.... Aztán küldik ám az üziket az Emmitől, h... (2016.02.02. 18:21) NEA választás és a közpolgári öntudat
  • blundza: Gratulálunk a státuszváltáshoz, ez szuper! Működésin túl vagyunk, szakmain majd most fogjuk átvere... (2015.12.31. 11:02) Nyilván intellektuális zavar

Utolsó kommentek

  • kreszács istván: Köszönjük. Köszönöm. Hiányozni fog egy hiteles mérce. (2016.03.08. 15:43) Vigyázzatok a strázsán
  • kreszács istván: Minden sor helytálló, tárgyszerű. S az anomáliákat, csak bővíteni lehetne, sajnos. /CIC-ek szerepe, csökkenő források, minősíthetetlenül alacsony színvonalú marketing, s ki emlékszik még a Wekerlére... (2016.02.19. 21:50) NEA választás - kérjük oszd meg
  • szép új világ...: @teroli: igen, akkor nem ad modot a rendszer. HA modositjak regionalisra, akkor meg fog nyilni a lehetoseg (a regnyil bekuldese utan) (2016.02.16. 11:49) Ezt is megéltük
  • teroli: @szép új világ...: azt hiszem az lesz a gond, hogy mi "csak" helyi hatókörűek vagyunk (2016.02.16. 10:30) Ezt is megéltük
  • szép új világ...: @teroli: olyannyira, hogy mar csak nyolc napig lehet jelentkezni: civil.info.hu/kezdje-itt/-/asset_publisher/X3nVlVWAUbeG/content/felhivas-a-nemzeti-egyuttmukodesi-alap-a-tovabbiakban-alap-civil-je... (2016.02.15. 20:06) Ezt is megéltük
  • Utolsó 20

2013.09.13. 10:50 szép új világ...

Átadták a Civil Citrom Díjakat

A CIVIL CITROM DÍJ a harmadik szektor egyfajta önszerveződése, amelyet a szektorban évtizedek óta dolgozó szakértők kezdeményeztek és számos javaslattevő támogatott. A díjat a tárgyévben a civil-nonprofit szektor politikai függetlenségére, autonómiájára, közfeladat-ellátásban való egyenlő esélyű részvételére, támogatási rendszerének tisztességére, az egyes szervezetek jogegyenlőségére, érvényesülésük esélyegyenlőségére, a földrajzi, ágazati és szakmai, vagy intézményi területeken mért legnagyobb csapások, szektort romboló intézkedések, eljárások, technikák, tevékenységek, illetve ezek szerzői, irányítói, megjelenítői kapják.

A javaslatokat a www.civilcitrom.hu honlapon június 1. és augusztus 20. között lehetett megtenni.  A mintegy 250 javaslatból egy 12 tagú civil szakemberekből álló társadalmi zsűri (Civilcitrom Bizottság) választotta ki a díjazottakat. A jelölések nem a javaslatok száma, hanem azok tartalma alapján születtek meg.

 

2013-ban két díjazott lett:

·         a Civil partnerek állami kijelölésének gyakorlata (a civil stratégiai partnerség) és

·         a Nemzeti Együttműködési Alap.

 

a „Civil partnerek állami kijelölése” Civil Citrom Díjának  indoklása

Régi törekvése az államigazgatásnak, hogy a civil szektort a saját képére formálja, működését a hivatalok kiszámítható, beszabályozható bürokratikus működéséhez igazítsa. Az utóbbi 5-6 évben ez a törekvés felerősödött és egyre több jogszabályban jelent meg a hivatalok által kiválasztott egyes civil szervezetekkel megkötött partnerségi megállapodásokra történő utalás. A „civil partnerek állami kijelölését” a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló törvény továbbfejlesztette, intézményesítette, majd további törvények, rendeletek és utasítások építkeztek erre a modellre az állam-civil egyeztetés és párbeszéd számos területén.

Ez egy áldemokratikus szabályozási elképzelés, amelynek alapján az állam (a politikai hatalom) az egyeztetés illetve párbeszéd civil oldalán résztvevő képviselőket egyoldalúan jelölheti ki. A jogállamot, demokráciát és a civil szektor autonómiáját sértő törekvésnek tartjuk a civileket képviselő szervezetek és személyek kormányzati meghatározását. Egy ilyen szabályozás alapján fennáll a veszélye annak, hogy egyes civil szervezeteket – adott esetben politikai alapon kiválasztva – a kormányzat kinevez a civil szektor egészének biztosított jogok gyakorlására, a civil szervezetek vonatkozó halmazának képviseletére. Nyilvánvaló számunkra, hogy a civil szektorra fordítható erőforrásokból a kiválasztott szervezetek kiemelten részesülhetnek majd, a többieket pedig nem vagy alig. A „civil partnerek állami kijelölése” tehát sérti a civil szervezetek jogegyenlőségét és a tevékenységük gyakorlásának esélyegyenlőségét, valamint a civil szektor autonómiáját és függetlenségét.

A Civil Citrom Díj a civil szektor működésének lényegének félreismerése miatt is jár: ez a szektor dinamikusan változik, erőforrásai, érdeklődésének iránya állandóan változik. Az a szervezet, csoport, amely az egyik évben jelentős erőfeszítést tesz egy kampánytémájában, a következő évben egy másik célért fog dolgozni, az állandó, folyamatos, tartós kormányzati partnerségre már nem lesz alkalmas, viszont más szervezetek előtt, akiknek korábban, a kiválasztás időpontjában fontos volt, vagy utóbb vált fontossá az adott téma, a partnerség hiányában nem nyílnak meg a részvétel lehetőségei.

A Díjról döntő Bizottság reméli, hogy a Civil Citrom Díjjal megfogalmazott kritika és érvelés is hozzájárul majd ahhoz, hogy ez a gyakorlat a jogszabályok adta lehetőségeken belül a lehető legszélesebb körű civil együttműködést tegye lehetővé, a „jó civilek” önkényes kiválasztásán alapuló gyakorlat pedig szoruljon vissza.

 

 

a nemzeti együttműködési alap Civil Citrom Díjának indoklása

 

A Nemzeti Együttműködési Alap (NEA) sokat ártott a magyarországi civil szektornak azáltal, hogy

-          jelentősen beszűkítette a civil szervezetek rendszerszerű kormányzati támogatáshoz jutásának lehetőségeit. Mind a felosztható támogatási összeg, mind az ebből támogatott civil szervezetek száma nagyságrendileg az egyharmadára esett vissza a NEA előtt működött Nemzeti Civil Alapprogramhoz (a továbbiakban: NCA) képest;

-          megszüntette a korábban törvényi szabályként megvalósult választott civil többséget, s azt a NEA-ban a kormányzat által delegált vagy kiválasztott tagok kétharmados többsége váltotta fel. A döntéshozó testületek elnökeit a miniszter testületi választás nélkül, közvetlenül nevezi ki;

-          működésével nagymértékben rontotta az elsődleges kormányzati támogatási rendszer politikai függetlenségébe és tisztességébe vetett bizalmat. A NEA működését egészében jellemző politikai színezetet és függőséget, elfogultságot, a pályázatok elbírálása során a Kollégiumokban tapasztalt nagymértékű szubjektivizmust a kormányzati delegáltak kétharmados többsége, a NEA Elnök egyedi támogatásokra kiterjedő hatásköre, valamint a külön miniszteri keret léte és felhasználása együtt eredményezték.

 

Mindezek alapján megállapítható, hogy a Nemzeti Együttműködési Alap működése összességében korlátozza a civil szektor autonómiáját és a civil szervezetek jogegyenlőségét, valamint érvényesülésük esélyegyenlőségét.

 

 

 

 

1 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://civilnea.blog.hu/api/trackback/id/tr85509461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kreszács istván 2013.09.13. 11:12:50

Gratulálunk, az indoklások alaposak, köszönjük.
süti beállítások módosítása